IKEBANA
Az ikebana
A Zen Akadémia 2023 óta szervez online Ikebana kurzusokat a Svédországban élő Katkits Judit vezetésével, aki a japán Ichiyo Ikebana Iskola svédországi ágának vezetője, mesteroktatója. A kezdők a Bevezetés az ikebanába c. kurzusokon ismerhetik meg a virágrendezés alapjait, ezt követően 3-3 alkalmas változó tematikájú kurzusokon bővíthetik ismereteiket ill. az elkötelezett gyakorlók elegendő csoportlétszám mellett csatlakozhatnak az Ichio iskola hivatalos tanrendjéhez. Az aktuális induló kurzusokról a FACEBOOK oldalunkon >> adunk tájékoztatást.
![](https://www.zenakademia.hu/wp-content/uploads/2023/04/Zen-akademia-logo_sm50.png)
Katkits Judittal, a Svédországban élő ikebana mesterrel készült – a virágrendezésben rejlő művészeti és meditációs lehetőségekről szóló – beszélgetés itt meghallatható:
A zen festészetre (szumiére) jellemző, hogy egész lényünkkel, egész tudatunkkal, egész testünkkel festünk, nem csak csuklóból, és a kéz ügyességére támaszkodva. Leginkább a harcművészetekhez hasonlíthatnánk a folyamatot, melynek célja a test és az elme fejlesztése, valamint a tudat és az univerzum valódi természetének és miben létének megismerése. A gyakorlás a belső erők és a külvilággal való harmonikus kapcsolat fejlesztését szolgálja, továbbá fejleszti a koncentrációt, az összpontosítás képességét. A gesztusok (ecsetvonások) gyökerei a látens tudati térben az érzetek, szándékok, vágyak, késztetések szintjén keletkeznek. Az „azzá válás” itt történik, itt dől el minden!
![](https://www.zenakademia.hu/wp-content/uploads/2023/04/Zen-akademia-logo_sm50.png)
Amikor zen művészetekről beszélünk, akkor általában egy élő meditációs praxisra gondolunk. Valamire, ami épp most keletkezik, legyen az fuvolaszó, egy megfeszített íj, vagy egy ecsetvonás. Képzőművészete is a zennek csupán abban az értelemben van, hogy miután megszületik a kép, annak mintegy másodlagos szerepe lehet, hogy megjelenik egy következő meditációs térben, pl.: a teaszertartás tokonomáján (oltárán) elhelyezett tusfestményként. Az így „kiállított” alkotások további gyakorlásra adhatnak alkalmat a szemlélőnek. A zen festmények nem válaszokkal szolgálnak, nem akarják megmutatni, milyen ez a világ, vagy mi a baj a világgal, inkább további kérdésekre sarkallnak minket. Arra inspirálhatnak, hogy fedezzük fel, mi magunk: – Mit jelent ez? – Honnan jön ez az érzés? – Miből indult a mozdulat?
– Hogyan, miből mozdulhatott a festő? Mit szeretnénk, hogyan mozdulnánk mi?
![](https://www.zenakademia.hu/wp-content/uploads/2023/05/anett_szumie2.png)
Oktató és a műhely alapítója:
SZEREMLEY ANETT
A Tan Kapuja Zen Akadémia vezetőségi tagja, művészeti oktatója, kulturális szervezője, a Tan Kapuja Zen Közösség dharmatanítója. Tusfestészeti és raku kerámiás műhelyeket vezet, melyek közösséget, alkotó életformát és művészeti meditációs praxist is jelentenek számára. Kutatja az ázsiai művészetekben rejlő meditációs- és azok kultúránkba való integrálási lehetőségeit, különös tekintettel a tusfestészet és kerámiaművészet területeire.